Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2010-06-16, 09:14   #1
 
dgothes avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 347
Sharp$: 1075

Sabermetrics-Test MLB
Stats: 236 - 128 - 4
ROI: 109.75%
Vinstprocent: 65.00%

Standard

Mitt baseball-sheet, input behövs


Senaste veckan har mitt baseball-sheet gått back varje dag så när som på en. Min hitrate har visserligen gått ner lite grann, men jag har ändå över 60% på veckan vilket är frustrerande.

De första tre veckorna hade jag liknande hitrate, men gick ändå plus, vilket berodde på att oddsen helt enkelt var högre. Gick snabbt igenom och såg att jag har fler 1.30-1.55 odds än tidigare, och betydligt färre felaktiga dogs, men även färre 1.80+. Detta trots att min egen formel inte har ändrats (mer än att jag redovisar två procentchanser, varav den ena - den jag använder för att se om oddset är bra - är samma som förut).

Problemet är att med de låga oddsen så räcker inte hitraten till för att kompensera förluster med vinster om ni förstår vad jag menar.. det krävs tre hits per miss för att täcka upp en förlust nu, istället för två tidigare (ibland räckte det med en).

Ni som är erfarna bettare, vad tycker ni är ett lämpligt steg härifrån?

1 - Ta bort lågoddsare? Funderade själv på att sätta en nedre gräns på oddsen oavsett värde, men en snabb koll på resultaten sa mig att då skulle jag bara minska mina vinster. När jag "spelar" ett 1.33 odds innebär det fortfarande att jag bedömer chanserna till vinst som högre än 75%, så man har fortfarande edgen mot bolaget.

2 - Höja instegsnivån på ett odds? Alltså, i dagsläget spelar jag alla hemma-matcher där min formel säger att hemmalaget är favorit (dvs över 50% vinstchans) och oddset säger mig att spelbolaget satt ett för högt odds. Om jag skulle höja instegsnivån menar jag helt enkelt att jag sätter en procentgräns. Ser jag inte att jag bedömer vinstchansen till exempelvis 70% eller mer skulle jag inte spela? En snabbkoll i mitt sheet visar att jag har flera i 60-69% rangen, så flera spel skulle försvinna, varav flera är vinster.

3 - Variabel insats? Kör ju flatbet, mest för att det viktiga för mig var att se hur nära sanningen jag kunde komma. Ett alternativ är en rörlig insats beroende på vinstchans och odds, a la Kelly Criterion. Risken är givetvis att en favorit som förlorar ger mig en större smäll, och en dog som vinner ger mig mindre pengar, men i långa loppet borde de säkra vinna oftare och de osäkra förlora oftare, så mer pengar in och mindre ut?

Har data och backtestar med Kellys just nu med insats mellan 1-10. Väldigt upp och ner, men ungefär samma ROI, lite fler units in bara.

Långt inlägg, men behövde skriva av mig efter en veckas uselt tippande på brännboll..
dgothe är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-06-16, 09:53   #2
Moderator
 
RobinDs avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 7 444
Sharp$: 5408

Fotboll 2013
Stats: 306 - 184 - 57
ROI: 104.46%
Vinstprocent: 62.45%

Standard

Jag tycker att du ska fortsätta som du gjort, senaste veckan är varians enligt min mening. Men jag är och andra sidan inte en av de mest erfarna på sidan
RobinD är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-06-16, 10:56   #3
 
papaks avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 2 101
Sharp$: 2166
Standard

Håll dig till det som funkade, du kan inte överge ett system bara för att det inte funkat i någon vecka om du nu tvunget måste hålla på och ändra så rekommenderar jag att du kör det alternerade systemet åtskilt från det gamla och bokför båda två separat.
papak är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-06-16, 12:05   #4
Webmaster
 
marss avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 804
Sharp$: 3518
Standard

Som papak skrev så är det ultimata att bokföra både och, fast mer jobb för dig
__________________
Sköter det tekniska - för andra ärenden kontakta Boone eller KP!
mars är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-06-16, 14:48   #5
 
dgothes avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 347
Sharp$: 1075

Sabermetrics-Test MLB
Stats: 236 - 128 - 4
ROI: 109.75%
Vinstprocent: 65.00%

Standard

Tack för era kommentarer. Jag loggar redan variabel insats-varianten i ett sheet här men även backtestar det i ett Excelblad på samtliga bets lagda hittills (sheetet på sharps är bara sedan den 7e juni).

Jag fortsätter som vanligt, men ville mest få ur mig lite frustration. Stora dilemmat tycks trots allt vara lägre odds från pinnen.. om det beror på schemaläggningen eller att pinnen börjar få bättre koll på lagen vet jag inte, men det påverkar resultaten för mig.
dgothe är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-06-16, 18:54   #6
sox
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 219
Sharp$: 1361


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Fade'a liren mellan 1.90-2.00 i odds.
2.01-3 krossar 1.9-2.00 på samma antal spel.
sox är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-06-16, 21:29   #7
KP
Sharpest
 
KPs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Kebnekaise
Inlägg: 5 830
Sharp$: 45582
Standard

Jag satt och undersökte din lite tidigare i veckan dock är det alldeles för få matcher för att dra någon slutsats men jag märkte ett par saker iaf.
Tog detta i chatten tidigare i veckan, du kan kolla loggen på http://logs.sharps.se där jag med några diskuterade det.
Spel med odds 1.90-2.00 är rena förlustaffärer för dig.

Citat:
Antal spel: 18 Insats: 90 Vinstprocent: 27.78%
Vinster: 5 Vunnet: +23.18 Medelodds: 1.94
Förluster: 13 Förlorat: -65 Medelinsats: 5
Push: 0 Netto: -41.82 Medelvinst: -2.32
Levande spel: 0 ROI: 53.53%

Spel med odds över 2.0 är av värde och där är du bra plus

Citat:
Antal spel: 18 Insats: 90 Vinstprocent: 77.78%
Vinster: 14 Vunnet: +79.5 Medelodds: 2.15
Förluster: 4 Förlorat: -20 Medelinsats: 5
Push: 0 Netto: +59.5 Medelvinst: +3.31
Levande spel: 2 ROI: 166.11%
Själv ser jag inget intresse i att spela på odds till 1.30 trots att du ändå visar positivt resultat där.

En annan sak, som jag också tog upp i chatten när jag diskuterade dina spel.
Hemmalag vinner med EN run ca 17% av gångerna. Bortalag vinner med EN run ca 10% utav gångerna. Skillnaden är eftersom matchen slutar när hemmalaget leder och är i bottom 9.

så totalt ca 27% utav alla matcher slutar med 1 runs seger. Dvs knappt var fjärde, därmed borde du söka möjligheten att spela RL eller RRL beroende på vem som är dog eller ej. Dvs -1,5 istället för ML. Kan du få fram stats på hur många 2run segrar lagen gör emellan så kanske även andra linor kan vara intressanta.

Baseball Run Lines
Är därifrån jag tog siffrorna på antalet 1-run hemma/bortasegrar.
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-06-16, 21:39   #8
 
dgothes avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 347
Sharp$: 1075

Sabermetrics-Test MLB
Stats: 236 - 128 - 4
ROI: 109.75%
Vinstprocent: 65.00%

Standard

Jäkligt bra sammanfattning, uppskattar verkligen att du tog dig tiden.

Som ni säkert förstått är jag helt kass på det här med själva bettingen; det enda jag gör är att ta fram matcher som jag anser att det finns hög vinstchans på. Det betyder dock inte att en erfaren spelare tycker att de är spelbara.

Jag har försökt välja matcher som är spelbara dock, då mitt ena filter går ut på att hitta matcher där Pinnacles odds är för låga, men eftersom jag inte riktigt har koll på hur man ytterligare bedömer spelvärde är jag säkerligen för liberal i mina matchval.

Intressant observation dock, att 1,90-2,00 matcherna ger så brutal träffprocent, men att dogsen ger så mycket högre... känns väldigt underligt.

Tack igen för en utförlig analys och att du tog dig tiden!
dgothe är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-06-16, 21:42   #9
 
papaks avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 2 101
Sharp$: 2166
Standard

Träffprocent på 66% och en ROI på 112% och ändå vill du tweaka systemet. Visst vill man hela tiden göra ett system bättre men don't fix what aint broken.
papak är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-06-16, 21:57   #10
 
dgothes avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 347
Sharp$: 1075

Sabermetrics-Test MLB
Stats: 236 - 128 - 4
ROI: 109.75%
Vinstprocent: 65.00%

Standard

Haha papak, nä, alltså missförstå inte min frustration nu . Egentligen vill jag inte tweaka. Jag söker egentligen den typ av information som KP kom med för att lära mig mer om hur jag bäst ska utnyttja den information jag har.

Som jag skrev i inlägget ovan så är jag ingen erfaren spelare, utan jag gör det här mest för att jag ser en utmaning i att kunna förutspå framtiden. Samtidigt vill jag givetvis ha ett vettigt syfte med analysen, därav testet med betting. Då tillkommer ju hela money management delen med mera och där kan jag ingenting.

Hoppas det får dig att första varför jag bett om råd.

Citat:
Ursprungligen postat av papak Visa inlägg
Träffprocent på 66% och en ROI på 112% och ändå vill du tweaka systemet. Visst vill man hela tiden göra ett system bättre men don't fix what aint broken.
dgothe är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td